Miten selvitä erosta?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
20 tapaa, jotka auttavat selviämään erosta
Miten selvitä erosta?

Erosta selviäminen voi olla yksi hankalimmista asioista, mitä tulemme ikinä kohtaamaan. Tunteiden tasolla se on yksi kivuliaimmista prosesseista elämässämme. Tyttö-/poikaystävän tai vaimon/miehen menettäminen voi tuntua siltä kuin sydän kirjaimellisesti  revittäisiin ulos rinnasta. Valitettavasti ei ole epätavallista tuntea itsetuhoisia ajatuksia eron hetkellä. Miten selvitä erosta kun kaikki tuntuu kaatuvan päälle?

Ihmiset eivät ole hyvin varustautuneita eroja varten, koska emme useinkaan ajattele selviytymistä siitä etukäteen. Tämän artikkelin tarkoitus on antaa sinulle tapoja ja työkaluja käsitellä eroa mahdollisimman terveellä tavalla.

Käyttämällä näitä työkaluja et poista suruasi, eikä se millään tavalla poista eron aiheuttamaa pahaa oloa. Nämä tavat auttavat sinua pääsemään erosta ylitse suremalla nopeasti ja saavuttamaan paremman mielentilan ja mahdollisesti onnellisemman suhteen kuin missä olit. Miten selvitä erosta? Tässä ovat 20 tapaa, jotka auttavat sinua erosi kanssa.

20 Tapaa miten selvitä erosta

1. Älä taistele tunteitasi vastaan

Eroon kuuluu yleensä valtava määrä vahvoja ja negatiivisia tunteita kuten suru, viha, hämmennys, katkeruus, kateus, pelko ja näin muutama mainittakoon. Mikäli yrität tukahduttaa ja sivuuttaa nämä tunteet, hyvin todennäköisesti vain pitkität normaalia suruprosessiasi ja voit jäädä siihen jopa jumiin. Terve tapa on tunnistaa nämä tunteet joita tunnet ja antaa itselleen lupa tuntea niitä. Niin vaikeaa kuin se onkin, et voi välttää menettämisen aiheuttamaa tuskan tunnetta, mutta on hyvä tiedostaa, että näiden tunteiden läpikäyminen vähentää tuskan tunnetta ajan mittaan ja nopeuttaa surun käsittelyä. Surun vaiheisiin kuuluvat yleisesti seuraavat vaiheet: shokki / kieltäminen, kaupankäynti,  viha, masennus ja ennen pitkää hyväksyminen. Äärimmäisen kova suru tuntuu siltä kuin se kestäisi loppuelämän, mutta ei se kestä, kunhan käsittelemme sitä oikein ja terveellisesti.

On muutamia tekijöitä, jotka lisäävät yleensä negatiivisten tunteiden määrää erossa:

  • Olet se joka jätettiin.
  • Et nähnyt eron tulevan.
  • Tämä on ensimmäinen pitkä ja vakava suhteesi.
  • Entinen puoliso oli myös  ainoa läheinen ystäväsi.
  • Jatkat palaamista entisen puolisosi luokse.
  • Suhde sai sinut tuntemaan itsesi kokonaiseksi.
  • Entinen puolisosi aloitti heti uuden suhteen.
  • Ajattelet eksääsi hänen nykyisen kumppaninsa kanssa.
  • Ajattelet eksäsi olevan sinulle se oikea.

2. Keskustele tunteistasi avoimesti

Puhuminen avoimesti tunteistasi eroon liittyvissä asioissa, on aivan yhtä tehokas työkalu surun käsittelemiseen. Kun juttelemme ystäville ja perheenjäsenille, jotka tukevat meitä, käsittelemme asiaa ja saamme uusia näkökulmia, jotka voivat helpottaa oloa. Negatiivisten tunteiden pitäminen sisällä ei toimi, vaikkakin joissain tapauksissa se onkin tarpeellista, kuten töissä, koulussa tai julkisilla paikoilla. Muiden kanssa keskusteleminen usein saa meidät huomaamaan, että tunteemme ovat täysin normaaleja sekä muut samoin tunteneet ova siitä selvinneet. Mitä tahansa teetkin, älä eristä itseäsi ulkomaailmasta ja ihmisistä, jotka voivat tukea sinua.

3. Kirjoita ylös ajatuksesi ja tunteesi

Muiden kanssa keskustelemisen lisäksi, voi olla todella hyödyllistä kirjoittaa päiväkirjaa omista ajatuksistaan ja tunteistaan liittyen eroon. Ihmiset eivät ole aina tavoitettavissa kun sinun pitäisi päästä purkamaan sydäntäsi, etkä halua välttämättä jakaa kaikkea mitä päässäsi liikkuu ja mitä tunnet. Ota tavaksi kirjoittaa tunteet ja ajatukset paperille. Se voi olla hyvin vapauttavaa ja antaa sinulle uuden näkökulman omiin ajatuksiisi, sillä pystyt tarkastelemaan niitä paperilta.

4. Ymmärrä, että erot ovat usein välttämätön osa seurustelua

Ymmärrä, että monet seurustelusuhteet tulevat päättymään eroon. Se on vain luonnollinen osa seurustelua. Ennen kuin löydämme sopivan henkilön, menemme suhteisiin ja lähdemme niistä, joten se on hyvä tiedostaa. Tällöin suhteen loppuminen ei tunnu niin järkyttävältä, kun sen tiedostaa. Suhteet usein loppuvat hyvästä syystä ja niin niiden pitäisikin, jotta löytäisimme mahdollisimman sopivan kumppanin. Yksikään pari ei kuitenkaan ole täydellinen ja meidän pitää päättää kuinka kauan etsimme ja mihin niin sanotusti “tyydymme”. Sopivan partnerin löytäminen on kiinni muustakin, kuin rakkaudesta, joten sen löytymiseen voi hyvinkin mennä muutama suhde.

5. Älä syytä itseäsi

On vain normaalia syyttää itseään eron jälkeen, mutta koita olla ottamatta syitä omille niskoillesi liian pitkään. Suuri osa erosta johtuvasta surusta tulee siitä, että näkee eron olevan omaa syytään ja katuu valintoja, jotka “johtivat eroon”. Tämä jatkuva itsensä syyttäminen voi jatkua vaikka kuinka pitkään, mikäli annat sen jatkua.

6. Prioirisoi perustarpeiden hoitaminen

Huolehdi perustarpeistasi vaikka olisit pois tolaltasi ja masentunut eron vuoksi. Sinulla ei välttämättä ole ruokahalua, mutta syö siitä huolimatta ja yritä tehdä terveellisiä ruokailuvalintoja. Nälkäisenä ja energiavajeessa kaikki tuntuu paljon pahemmalta. Anna itsellesi tarvittavasti aikaa nukkua. Lyhytaikainen lisäravinteiden tai mietojen unilääkkeiden käyttö voi auttaa sinua nukkumaan paremmin. Univelka vain pahentaa oloasi. Pitämällä yllä tai aloittamalla treenirutiinin, voit parantaa oloasi sekä fyysisesti että henkisesti. Liikunta vapauttaa endorfiinia, joka taas saa olosi tuntumaan paremmalta.

7. Palaa rutiineihin

Ero aiheuttaa kaaosta elämääsi monellakin eri osa-alueella, joten on hyvä pitää yllä rutiineja, jotka auttavat pitämään järjen ja tasapainon normaalissa elämässäsi. Vaikka voi helpottaa väliaikaisesti päästää irti kaikesta vastuusta ja tekemisestä, palaaminen rutiineihin voi auttaa rauhoittumaan, antamaan muuta ajateltavaa ja pääsemään takaisin elämäsi määrääjän pallille. Näihin rutiineihin voi sisältyä esimerkiksi säännölliset nukkumis- ja heräämisajat, ateriat, kouluun tai työhön liittyvät askareet, kuntoilu ja aika ystäviesi kanssa. Näin et murehdi kotona miten selvitä erosta, vaan keskityt muihin asioihin ja pääset paremmin eteenpäin.

8. Hemmottele itseäsi

Jos joskus on aihetta hemmotella itseään, niin ainakin eron jälkeen. Sinun tulisi tehdä asioita, jotka saavat sinut heti paremmalle tuulelle. Tämä voi tarkoittaa monia eri asioita, riippuen siitä mistä nautit. Näitä voivat olla esimerkiksi hyvässä ravintolassa syöminen, elokuvateatterissa käyminen ystävän kanssa, herkuttelu, kuuma kylpy, hieronta, lyhyt lomamatka, uusien asioiden ostaminen, viikonloppuvapaa, yoga-tunti tai lempikirjasi lukeminen. Nämä asiat pitävät sinut miettimästä miten selvitä erosta.

9. Anna itsellesi armoa

Hyväksy ettet todennäköisesti ole parhaimmillasi heti eron jälkeen, etkä välttämättä toimi täydellä kapasiteetilla, koska podet surun tunteita. Siitä syystä on täysin hyväksyttävää ja järkevää antaa itsellesi hieman armoa, eikä odottaa itseltään liikoja tänä aikana. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi taukoa opiskelusta tai opiskelun vähentämistä hetkeksi. Voit myös työskennellä vähemmän tai poistua tarvittaessa tunnilta kesken kaiken. Vaikka osa näistä vaihtoehdoista voivat vaikuttaa äärimmäisiltä, ne antavat sinulle riittävästi aikaa prosessoida suruasi. Tämä voi vaikuttaa myös arvosanoihisi tai työhösi, mutta anna itsellesi armoa suruaikana. Samalla saat aikaa miettiä miten selvitä erosta.

10. Älä menetä uskoasi ihmisiin tai parisuhteisiin

Vaikka tuntisitkin olosi erittäin loukatuksi eron jälkeen, koita olla ajattelematta, että kaikki miehet tai naiset ovat huonoja tai epäluotettavia. Se ei ole totta. Pitämällä kiinni tästä ajattelumallista, hylkäät itseltäsi useita vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia hyviin suhteisiin tulevaisuudessa. Emme voi yleistää seurusteluhistoriamme perusteella, etteikö seurustelusuhde tulisi ikinä kestämään. Palaa takaisin “markkinoille” ja jatka “shoppailua”. Mitä enemmän ihmisiä tapaat, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on tavata juuri sinulle mahdollisimman sopiva puolisosi.

11. Päästä irti yhteen palaamisen toivosta

Mikäli ei ole olemassa todella vahvoja todisteita siitä, että olisitte vielä palaamassa yhteen entisen puolisosi kanssa, yritä päästää tästä ajatuksesta irti. Lopullisen päätöksen saamista suhteelle hidastaa ainainen ajatus yhteen palaamisesta. Älä siis odota puhelinsoittoja tai viestejä, älä yritä pitää yhteyttä tai anele eksääsi takaisin. Äläkä missään nimessä uhkaile puolisoasi itsetuhoisilla teoilla. Nämä teot vain vahvistavat sisäistä tuskaasi pitkässä juoksussa ja saavat sinut näyttämään epätoivoiselta, joka taas puolestaan yhä enemmän huonontaa jo kolauksen saanutta itsetuntoasi. Elämä on liian lyhyt odottaaksesi ketään takaisin eron jälkeen.

12. Älä yritä olla hyvä ystävä entisen puolisosi kanssa, äläkä odota häneltä lohtua

Ei ole ollenkaan avuliasta olla riippuvainen eksästäsi eron jälkeen, varsinkaan pahan olon ja erotuskien lievittämisen suhteen. On paljon hankalampaa päästä yli ihmisestä, jota näet jatkuvasti ja johon yrität ylläpitää ystävyyssuhdetta. Voitte mahdollisesti olla ystäviä, mutta kannattaa pitää merkittävä tauko yhteydenpidossa ennen sitä. Odota kunnes tunteesi ovat jäähtyneet, etkä tunne enää niin vahvasti (tai mitään) puolisoasi kohtaan.

13. Vältä epäterveellisiä selviytymiskeinoja

On olemassa tapoja selviytyä erosta, jotka koetaan yleisesti huonoina ja todennäköisesti ne vain sekoittavat ja lisäävät ongelmiasi. Näitä tapoja on muun muassa liika juominen, huumeet, ylensyönti, itsetuhoisuus, uhkapelaaminen suurissa määrin tai liika töiden tekeminen. Osa näistä vaihtoehdoista voi tuntua houkuttelevilta, sillä ne saattavat väliaikaisesti lykätä pahoja tunteita, kuten yksinäisyyttä ja tuskaa. Muista kuitenkin, että pääset nopeammin sydänsuruista eroon terveillä selviytymiskeinoilla, joita löydät tästä artikkelista.

14. Tee lista entisen puolisosi ärsyttävistä piirteistä

Mikäli olet surrut sitä, kuinka kaipaat entistä puolisoasi ja ajattelet sitä kuinka hyvin sovitte yhteen, voi olla hyödyllistä tehdä lista kaikista “huonoista” asioista hänessä. Varsinkin, jos ero ei ollut sinusta lähtöisin, on helppo keskittyä kaikkeen mitä tulet kaipaamaan entisessä puolisossasi, joka taas lisää omaa kärsimystäsi. Pohdi hetki suhdettanne ajatuksen kanssa, niin voit löytää välillänne yhteensopimattomuuksia, jotka helpottavat irti päästämistä. Voit jopa hoksata, että sinua varten on varmasti joku paljon sopivampi henkilö tuolla jossain.

15. Vältä houkutusta kostaa

Ajatus siitä, että voisit kostaa entiselle puolisollesi samalla mitalla, voi tuntua houkuttelevalta. Vältä kuitenkin tekemästä niin, sillä siitä voi seurata arvaamattomia seurauksia. Riippuen siitä kuinka vihainen olet, nämä seuraukset voivat johtaa sakkoihin, vankilatuomioon tai muuhun vastaavaan, etkä halua sitä. Älä siis mene suutuspäissäsi tekemään mitään harkitsematonta, vaikka se kuinka houkuttelisi. Se saa sinut pitkällä tähtäimellä voimaan vain entistä pahemmin. Saat päätöksen erolle nopeammin, kun jätät tämän tapaiset kostosuunnitelmat mahdollisimman pian pois ajatuksistasi.

16. Tutki mitä voit oppia entisestä suhteestasi

Voimme oppia todella paljon suhteista, joissa olemme olleet, varsinkin niistä kivuliaimmista. On todella hyödyllistä ja avuliasta miettiä eron jälkeen suhdetta objektiivisesti samalla kirjoittaen ylös mitä opit tästä suhteesta. Näin et toista samoja virheitä ja seuraava suhteesi on todennäköisesti niiltä osin parempi. Älä kuitenkaan käytä tätä mahdollisuutta itsesi ruoskimiseen tai syytä itseäsi siitä, ettei suhde kestänyt. Oppiminen kasvattaa sinua ihmisenä, itsesyytökset vain pahentavat ja pitkittävät tuskaasi.

17. Tee lista kaikista sinkkuna olemisen hyödyistä

Vaikka sinkkuna oleminen ei välttämättä ollut se mitä halusit (varsinkin, jos et tehnyt aloitetta eron suhteen), on hyödyllistä muistuttaa itseäsi niistä hyödyistä mitä se tuo mukanaan. Tässä on muutama hyöty listattuna, jotta pääset alkuun:

  • Nyt voit laittaa omat tarpeesi etusijalle.
  • Koet pian taas deittailun jännittävät tunteet (vaikkakin se voi tuntua hieman pelottavalta).
  • Voit hallita paremmin aikaasi ja päivittäisiä rutiinejasi, et tarvitse lupia keneltäkään.
  • Voit viettää enemmän aikaa ystäviesi ja perheesi kanssa, jotka ehkä ovat jääneet vähemmälle huomiolle seurustelun aikana.
  • Voit matkustella vapaasti.
  • Voit valita työsi vapaammin mistä vain, sillä kukaan ei rajoita sinun valintojasi.
  • Voit syödä mitä haluat ja milloin haluat.
  • Voit mennä nukkumaan ja herätä oman valintasi mukaan.
  • Voit tavata paljon uusia ihmisiä, koska nyt sinulla on aikaa siihen.
  • Olet vapaa kritiikistä.
  • Sinulla on paljon enemmän yksilöllistä vapautta.
  • Saat koko sängyn itsellesi.
  • Sinulla on enemmän aikaa harrastuksille ja opiskelulle.
  • Voit olla niin siivoton kuin haluat.

18. Tee eteenpäin-pääsemis-rituaali

Jossain kohtaa irti päästämis- ja suremisprosessia on hyvä tehdä pienimuotoinen päätösrituaali. Tämä symboolinen ele voi olla hyvinkin merkityksellinen, mikäli se on hyvin mietitty ja suoritetaan oikeaan aikaan. Tämmöinen rituaali voi koostua esimerkiksi seuraavasti: kirjoita kirje joko itsellesi tai eksällesi viimeisistä sanoista suhteestanne, poista kaikki kuvat eksästäsi tai polta jotain tavaroita, jotka muistuttavat hänestä.

19. Muista, että selviät yksin

Eron jälkeen on hyvä muistaa, että selvisit yksin myös ennen seurustelusuhdetta ja pärjäät nytkin, kun seurustelusuhde on päättynyt, ettekä ole enää yhdessä. Seurustelusuhteet eivät (eikä pitäisikään) tee meistä kokonaisia, vaikka ne ovat suuri osa elämäämme ja onneamme. Meidän kaikkien pitää kyetä seisomaan omila jaloillamme itsenäisesti ja täyttämään omat tarpeemme, riippumatta siitä, olemmeko suhteessa vai emme. Muista, että terveemmät seurustelusuhteet ovat niiden ihmisten välillä, jotka pystyvät täyttämään omat tarpeensa.

20. Aloita deittailu uudelleen

Vaikkakin on usein hankala tietää milloin on oikea aika siirtyä takaisin deittailemaan, älä odota liian kauan, äläkä myöskään ole liian nopea tämän asian kanssa. Sinun tulee ensin surra rauhassa, miettiä mitä voit oppia suhteestasi, mutta sinun tulee myös mennä eteenpäin, joka tarkoittaa vääjäämättä deittailua uudelleen. Pitämällä deittailu ensin rentona ja satunnaisena voi olla viisasta. Ei ehkä kannata hypätä samantien syvään päähän seurustelemaan uudelleen tärkeään pitkään suhteeseen. Deittailu voi auttaa sinua näkemään, että sinulla on paljon eri vaihtoehtoja, jos vain olet avoin ja annat niihin itsellesi mahdollisuuden. Deittailu toki tarkoittaa myös riskejä, mutta muuta vaihtoehtoa ei oikeastaan ole, ellet sitten ole tyytyväinen olemaan yksin. Toiset ovat tyytyväisiä vain perhe- ja ystäväsuhteiden avulla, kun toiset taas tarvitsevat jotain enemmän tuntevansa itsensä niin onnelliseksi kuin vain voi.

Viimeiset sanat

Luota siihen ettei sinua ole luotu kärsimään, eikä elämäsi ole vain selviämistä. Elämäsi tulee olemaan mahtavaa. Löydät varmasti uuden suhteen, ja jos olet osannut käsitellä edellisen suhteen aiheuttaman tuskan oikein, uusi suhde on varmasti vielä vahvempi. Yksin olemisen ei tarvitse olla kivuliasta, nauti siitä. Muista, että vaikka muutos ei ole vapaaehtoista, kärsiminen on.

Lue myös: ”Miten saada tyttöystävä?” tai ”Miten saada poikaystävä?”

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Mitensaada

Mitensaada

Jätä kommentti

mitensaada.fi

Mitensaada.fi on riippumaton artikkelisivusto ihmisille jotka etsivät relevantteja vastauksia päivän polttaviin puheenaiheisiin.

Viimeisimmät postaukset

Onko sinulla aihe tai kysymys?

Lähetä meille kysymyksesi ja perustelut miksi juuri siihen pitäisi saada vastaus ja ehkä kysymyksesi ja vastauksemme julkaistaan sivuillamme. Käsittelemme kaikki henkilötiedot luottamuksella eikä niitä julkaista ilman lupaa.